Blog
Volkswagen'in küçük kızı: MOİA

Senem Kılıç'ın kaleminden | Senem Kılıç, 02-Tem-2018 tarihinde paylaştı.

Volkswagen'in küçük kızı: MOİA

Hamburglu taksicilerin ben gelmeden aynı ülkemizde Uber’e karşı ayaklanan İstanbullu taksiciler gibi büyük bir eylem yaptığını duyunca kendimi konuyu araştırmaktan alıkoyamadım. Bu eylemin nedeni Uber değildi, toplu taşımayı belki Uber’den de marjinal bir şekilde değiştirecek devrimsel bir yenilikti. Bu devrimsel yeniliğin altına imza atan dünya otomotiv devi Volkswagen ise bu yeniliği şu şekilde isimlendiriyor: MOIA

HAMBURGLU TAKSİCİLER…

O zaman önce size MOIA’nın Hamburglu taksicileri eyleme geçirmesinin nedenini aktarmadan evvel MOIA’nın ne olduğunu anlatayım. MOIA Almanların tabiriyle ‘Volkswagen’in En Küçük Kızı’. Almanca’da alt şirketler Tochterunternehmen olarak isimlendiriliyor ve Tochterunternehmen kelimesini Türkçe’ye birebir çevirdiğimizde ise karşımıza ‘kız şirket’ ya da ‘kız girişim’ kavramı çıkıyor. Bundan dolayı ben de MOIA’yı ‘Volkswagen’in En Küçük Kızı’ olarak isimlendirmekde bir sorun görmüyorum. En azından her şeyin erkek egemen olduğu ülkemizde küçük bir havalandırma boşluğu da yakalamış oluyorum. Her neyse....

KENDİ KENDİNİ BÜYÜTECEK

MOIA, Volkswagen Şirketler Grubu bünyesindeki en genç yapılanma. Aralık 2016’da kurulmasına rağmen şimdiden Volkswagen’n en önemli gelecek prodüksiyonu olmayı başardı. Bu girişimin amacı ise insanların mekandaki mobilizasyonunu yeniden tanımlamak. Bu tanımlamayı ise kentlerdeki insanların daha sağlıklı, daha güvenli ve hayat kalitesi daha yüksek olmasını sağlayacak yeni bir ulaşım modelini tasarlayarak ve geliştirerek yapacağını iddia ediyor. Peki nasıl? 

‘BİRLİKTE 2025 STRATEJİSİ’
Girişimin ismini taşıyan elektrikli araç paylaşım hizmetiyle ve bunun da aslında kendi kendini büyüteceğini MOIA’nın sayfasındaki şu kelimelerle aktarıyor: “Kent yaşamı nasıl kendiliğinden mobil dijital hizmetlere bağlandıysa, MOIA’nın 2018’den itibaren Hamburg’da sunacağı hareketlilik hizmetleri de yavaş yavaş diğer şehirlerde de ortaya çıkacak. Mobil uygulama tabanlı akıllı Ridehailing ve Ridepooling üstünden taşımacılık hizmetleri geleceğin taşımacılığı olacak ve On-Demand-Mobility (Talep Mobilizasyonu) alanında en büyük pazar potansiyelini sunacak.Volkswagen Grubu’nun ‘BİRLİKTE 2025 Stratejisi’nin bir parçası olarak amacı, bu yeni iş alanlarıyla gelirinin önemli bir bölümünü 2025 yılına kadar üretmektir.’’
 Yukarıdaki alıntıyı kısaca özetlemek gerekirse Volkswagen bu yıl sonunda test olarak Hamburg’da hizmete sokacağı MOIA aracılığıyla 2025’e kadar pazarı domine etmeyi ve sahanın tek hakimi olmayı amaçlamakta.

İNSANLARA NE VAAT EDİYOR?

MOIA aslında 6 yolcu kapasiteli kent içi toplu taşıma yapan bir dolmuş. Bu dolmuşu bizim ülkemizdeki taksi dolmuşlardan ayıran özelliği ise bu araçların otonom olması ve elektrikle çalışmalarının yanı sıra bir uygulama aracılığıyla kullanabilmemiz. Yarım saatte yüzde 80 şarj olabilen ve tek şarjla 300 kilometre yol gidebilen elektrikli MOIA minibüsü ayrıca her yolcuya okuma ışığı, USB şarj yuvası ve yüksek hızda internet erişimi gibi imkânlar sunacak. 
 Yani araçlarda dijital çağın gereklerinden olan her ayrıntı düşünülmüş. Hamburg Eyaleti de kent içinde insanların mobil uygulamalarla bir yerden bir yere gittiği bir mekân olmanın yanında bu hizmeti de kurumsal bir yapıyla ve doğa dostu bir şekilde sağlayan ilk kent olma özelliği kazanmanın peşinde. Hamburg’u ise Hannover ve Helsinki izleyecek.

HEDEF, AVRUPA VE AMERİKA’DA 1 MİLYON ARAÇ


2018’de 200 elektrikli minibüsle Almanya’nın Hamburg şehrinde başlayacak MOIA, 2025’e kadar Avrupa ve Amerika’da 1 milyon araca ulaşmayı hedefliyor. Bu da 1 milyon dolmuşun taşımacılık hizmeti veren 1 milyondan fazla taksiyi atıl duruma getireceği anlamına gelmekte. Hamburglu taksicileri eyleme sevk eden de bu öngörü.
 MOIA’nın ilk tanıtımında konuşan Moia CEO’su Ole Harms, “Kamu kurumlarına tam saygıyla çalışıyoruz” diyerek toplu taşıma sistemlerine rakip olmadıklarını belirtse de; hayatın doğal akışı büyük bir rekabeti de beraberinde getireceğe benziyor. Tabi ki MOIA’yla yolculuk taksi çağırmak veya Lyft, Uber kullanmaktan daha ucuz olacak.

DİĞER ŞİRKETLER DE ÇALIŞIYOR


Volkswagen’in dışında, Volvo, Ford, GM ve daha birçok büyük otomobil markası da elektrikli ve otonom araç çalışmaları yanında bireysel veya Uber/Lyft gibi firmalarla çalışma ortaklıklarına giderek araç paylaşım hizmeti alanında da çalışmalarına hızlandırmış durumda. Ancak Volkswagen bu anlamda oldukça hızlı hareket ederek liderliği almış ve attığı devrimsel adımla şimdiden liderlik koltuğuna oturmuş durumda.

TEKNOLOJİDEN KAÇAMAYIZ!
Elbette ara sokaklarında google’nin bile yolunu kaybettiği ülkemizde MOIA tarzı bir aracın can ve mal güvenliğine garanti verebilmemiz henüz mümkün değil. Başına türlü türlü haller gelebilir ancak bir bildiğim var ki; o da ülke olarak teknolojiden kaçamayacağımız. Diğer bir ayrıntı ise de taksilerimiz henüz Uber’i bile sindiremeyip Uber şoförlerine cezasını kesmekle meşgulken, MOIA’nın varlığını hiç kabullenemeyecekleri. 

KARŞIDA KAVGA EDECEK BİR ŞAHIS YOK

Üstelik bu sefer kavgaya taksiciler odasının yanında dolmuşçular odasının da girecek olması durumu daha da karışık hale getirecektir. Ama MOIA’da karşılarında kavga edebilecekleri bir şahıs bulunmuyor. Hep beraber ne olup biteceğini kısa zamanda yaşayacak ve göreceğiz. Bakalım bizim kentlerimizden hangisi böyle bir yapılanmaya soyunacak? İşte diğer bir soru da bu...

PDF Görüntüle