Blog
Bunları biliyorsanız ikna etmek çok basit

Virainsider | Viraakademi, 05-Tem-2018 tarihinde paylaştı.

Bunları biliyorsanız ikna etmek çok basit


Gelişen teknoloji ve zamanla birlikte yeni ikna yöntemleri çıktığı gibi ikna mecraları da değişmeye başladı. Ünlü bilim dergisi New Scientist’in ikna bilimi konusunda derlediği son araştırma da bu teknikler hakkında. Araştırma kadın ve erkeklerde farklı ikna taktiklerinin uygulanabildiğini gösterdiği gibi bizim asla olmaz dediğimiz tekniklerin
de işe yaradığını aktarıyor. Şimdi size New Scientist’in aktardığı ilginç ve basit başlıkları sizinle paylaşmak istiyoruz:

Erkekler e-maille ikna oluyor

Erkek için yüz yüze olmak iknada olmazsa olmaz değil. Hatta önemli bir ikna yöntemi bile değil. Görünen o ki erkekler çoktan iknanın dijital boyutuna bile geçmiş durumda. İnternet ortamında sanal fikir alışverişinde çok daha kolay ikna oluyorlar. Çünkü dijital ortamda
erkeklerin rekabetçi dürtüleri bastırılıyor ve bu da e-mail'i erkekleri etkilemek için güçlü bir silah haline getiriyor.

Kadınlar yüz yüze daha kolay ikna oluyor

Kadınlar hala klasik yöntemleri tercih ediyor. Yüz yüze görüşmek, karşısındakinin mimiklerini görmek önemli ve yüz yüze iletişimde erkeklerden daha kolay ikna ediliyorlar. E-posta onlara çok cazip
gelmiyor çünkü sosyal temas kurmalarını engelliyor.

Olumlu seçenekleri kısa tutun

Hepimiz karşımızdakini ikna etmek için olumlu seçenekleri bolca sıralamanın etkili olduğunu düşünürüz oysa öyle değilmiş. İnsanları isteğiniz seçeneğe ikna etmek istiyorsanız bir ya da iki olumlu düşünce üretmelerini istemeniz gerekiyor. Bu sayı en fazla üç olabilir. Daha fazla üreteni ikna etmesi de zor.

Zayıf anında vurun

Çocukların ebeveynlerine istediklerini kabul ettirmek için sıkça başvurduğu bir yöntemdir. Türkçesi boş anını kollamak. Araştırmalar, ikna edici olmak istiyorsak mutlaka karşımızdaki kişinin zihinsel
enerjisinin düşük olduğu anı seçmemiz gerektiğini söylüyor. Biraz haince bir durum ama etkili bir yöntem. Dinlenmiş bir kişiyi ikna zor ama
beyinsel bir iş yaparak yorgun düşen kişiyi ikna çok kolay. Herhalde karşımızdaki kafasını daha da meşgul etmemek için evet diyordur.

Olumsuz yönleri öne çıkarın

Karşınızdaki iki seçenek arasında seçim yapacaksa onu isteğiniz seçeneğe iknanın en kolay yolu, istemediğiniz seçeneği kötülemek. Buna “çerçeveleme” taktiği de deniyor. Bardağın dolu ya da boş kısmından bakma olayı.

Taklitçi olun

Taklit insanı sinirlendirir, hatta bir adım öteye götürerek öfkelendirebilir. Ama fark ettirmeden yapılan taklit karşınızdakini etkilemede en kestirme yoldur. Yapılan bir deney ise bunu ispatlamış
durumda. Araştırmada taklit eden satıcıların yüze 67’sinin mallarını satarken, etmeyenlerin ise sadece yüzde 12.5’nin başarılı olduğu görülmüş.

İnsanları öfkelendirin

En tehlikeli ikna yöntemi bu olsa gerek. Öfke tehlikeli bir duygu ama karşınızdakinin kontrolünü ele geçirmenin en etkili yolu. Tabii ki dozu iyi
ayarlamak gerekli. Öfke karşınızdakinin kendini güçlü hissetmesini ve tabir yerindeyse gaza gelmesini sağlıyor. Gaza geleni ikna da çok kolay.
Genelde kadınların erkeklere karşı kullandığı etkili bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor. Türkçede kimi durumlarda gaz vermek olarak da tarif edilebilir.

Direncini kırın

İnsanların görüşlerini değiştirmesini istiyorsanız, önlerine güçlü bir tartışma koymak ve tartışma ilerledikçe insanları yavaş yavaş hedefe doğru çekmek de diğer bir taktik. Bu yöntemde size direnenlerin gururlarını okşuyorsunuz. İnsanlar kendilerini iyi hissettiklerinde güvenmedikleri mesajlara bile daha açık hale geliyor.

Dikkatlerini ne söylediğinize değil, nasıl söylediğinize çekin

Konuşurken “Bildiğiniz gibi”, “yani” gibi kararsız ifadeler kullananlar ikna güçlerini kaybediyorlar. Seri şekilde düzgün ve akıcı konuşanlar, yani takır takır konuşanlar ise dinleyicilere ne dediğini düşünecek zaman bırakmadıkları için karşılarındaki insanları etkiliyor.

Suçluluk duygusu

Suçluluk hissi yaratmak çok hassas bir nokta ve dozajı iyi ayarlanması gerekiyor. Fazla doz silahı ters teptiriyor. Çünkü hiç kimse başkası tarafından “kötü” görülmek istemez. Ancak dozaj ayarlandığında karşınızdaki yumuşuyor ve havluyu yere seriyor.

Korkutun

Bu etkenden özellikle kampanyalarda faydalanılır. İnsanların sigara içmelerini önlemek için “ölüm, kanser” gibi korku temaları öne çıkarılır. Bizim ülkemizde pek tutan bir yöntem değil. Tüm bu etkileme değindikten sonra gelelim en etkili ikna yöntemine. Etkili söz söyleme. Çünkü hangi tekniği kullanırsak kullanalım etkili söz söyleme yetisine sahip olmadan karşımızdakini ikna etmek oldukça zordur.

PDF Görüntüle