Blog
Dijital liderliğin 8 altın kuralı

Virainsider | Vira Akademi, 01-Tem-2019 tarihinde paylaştı.

Dijital liderliğin 8 altın kuralı

Lider olabilmek günümüzün dijital iş ve ekonomi dünyasında her geçen gün daha da zorlaşıyor. Keskin dijital dönüşümün yanına bir de Y ve Z kuşağının özelliklerini eklediğimizde lider olarak kalabilmek gerçekten yağlı bir ipin üstünde ayakta kalmaya çalışmaktan farksız. 
Türkiye’nin Liderlik Haritası kitabını yayınlayan Prof. Dr. Yeşim Toduk da dijital dünyada ayakta kalmak isteyen liderlerin sekiz özelliğe sahip olması gerektiğini vurguluyor. Bu sekiz özelliği sizin için derledik: 

1.Sahicilik:

Liderlerin, yapaylıktan uzak durması ve doğal davranması olmazsa olmaz özelliklerinden bir tanesi olarak karşımıza çıkıyor. Eskiden insanlar evlerinde ya da arkadaş ortamlarında çalışma ortamlarından çok daha farklı davranabilme şansına sahiptiler. Çünkü özel dünya ve iş dünyası birbirinden keskin bir şeklilde ayrılıyor ve iki dünyadaki farklı karakterlerin birbirinden haberi olmuyordu. Ancak bugün özellikle sosyal medya bu iki hayat arasındaki duvarı yıktı. Eğer sosyal medya kullanıyorsanız; ki neredeyse kullanmayan kalmadı, özel hayatınızda yaptıklarınızı artık çalışanlarınız da çok yakından takip edebiliyor. Bu da yöneticilerin iş hayatında sahte bir kimliğe bürünmelerini engelliyor. Bürünenlerde ise sırıtıyor ve çalışanların gözünde yapmacık durmasına neden oluyor.

2. İlham vermek:

İlham vermek eskiden de liderlik kavramı için olmazsa olmazlardandı fakat dijital çağda en kritik özelliklerden biri konumuna yükseldi. Ekibine ilham verebilen yöneticiler ancak lider olmayı başarabiliyor ve ekiplerini doğru şekilde başarıya taşıyor.

3. Vizyonu beraber kurabilmek: Eskiden bir işin ansıl yapılacağını belirlemek ve gelecek vizyonunu saptamak tamamen liderlerin insiyatifindeydi. Günümüz ise ekibin bir parçası olabilen ve ekibiyle birlikte vizyonu kurabilen liderlerin çağı. 10 yıl önce vizyonu lider belirler, çalışanlar onu takip ederdi. Bunun için de  elbette ekibin katılımcılığı da büyük önem arz ediyor.

4. Adalet: 

‘’Ben ekibimdeki herkese eşit davranıyorum’’ cümlesini sık sık duyarız. Eşit davranmak elbette olması gereken bir ayrıntı ancak adalet çok daha önemli. Günümüz iş dünyasında tüm çalışanların saat 9’da işe başlayıp saat 6’da işi bırakması adil olunduğunu göstermiyor. Asıl adalet, işini kısa sürede bitirme başarısını gösterenlerin, işini bitirdiği saatte çıkma hakkının verilmesi. Dijital çağda liderlerin kişiye özel hareket etmesi gerekiyor. 

5. Ters mentorluk: Bir yönetici, kod yazmayı bilmeyebilir. Ancak dijital düşünmeyi ve yapılanmayı bu doğrultuda kurması gerekiyor. Bunun için de dijital düşünmeyle ilgili ters mentorluk alabilir. Böylece, neler yapılabileceğini bilir ve ekibiyle birlikte çalışır. Ekiple birlikte çalışabilmek de başarının anahtarıdır.

6. Kişileştirme:

Her insan diğerinden farklıdır. Çalışanlar da kendi başlarına birer biray olduğuna göre diğer çalışanlarla arasında emuhakkak farklılıkları bulunacaktır. Yöneticilerin, bireyler arasındaki bu farklılıkları görerek, çalışanlarını ayrı ayrı değerlendirmesi gerekiyor. Bu da eskiden takımları yöneten liderlerin artık tek tek bireyleri yönetmesi gerektiği anlamına geliyor.

7. Yenilikçilik ve girişimcilik:

Dünya hızlı değişiyor. Şirketlerin de bu değime ayak uydurmaları şart. Şirket içi değişim de şirket içi girişimciliği doğuruyor. Liderlerin de şirket içi girişimciliği teşvik etmeleri ve önünü çekmeleri zorunlu hale geliyor.

8. Bilgili olmak: Daha 10 sene öncesine kadar liderler ‘’Bu iş bu şekilde olacak’’ dediklerinde kimse yargılamazdı. Çünkü lider her şeyi bilir görüşü hakimdi. Oysa günümüzde bir insanın her detayı ya da her işi bilmesi mümkün değil. Bildiğini söyleyene de zaten kimse inanmaz. Artık günümüzde bilmediğini belirtebilmek çok önemli bir liderlik özelliği. Ekibine, “Ben bu işin teknik kısmını bilmiyorum, gelin beraber tasarlayalım” diyebilmek çok önemli. 

PDF Görüntüle