Mavi Okyanus Stratejisinin Tam Zamanı...

2000'li yılların başında stratejik araç olarak önüme çıkan bir konuydu. Yönetim bilimi üzerine çalışmalar yürüttüğüm için kurumsal dönüşümde sıçrama yaratan araçlarla uzun yıllardır çalışıyorum. Bazı kavramlar moda olup bir rüzgarla esip geçerken bazıları uygulamayla günlük hayatımıza girebilmeyi başardı. Acaba Mavi Okyanus stratejisinde iki öne çıkan çalışma "Strateji Tuvali" ve "YAYY Stratejisi" ile yolunuz ne kadar kesişti?

 

Eminim herkes kendi karmaşasında bazen çıkmaza girip bu kaos düzelmez her şeye sıfırdan başka başlayayım dediği zamanlar yaşıyordur. Yatırımların yoğun, insanın yeterince kalabalık, herkesin her şeyi çokça bildiğini iddia ettiği ve çılgınca bir iyi yarışında sürüklenirken biz "bugünün daha iyi sürümüne nasıl geçeriz "matrix içinde" sorusuna belki yanıt olur "düşüncesiyle kaleme alıyorum.

 

 

Mavi okyanus stratejisini kısa özetlemek adına; rekabetin yüksek olduğu arenada (kırmızı okyanus)hem kar marjının hem de oyun kurallarının çok kısıtlayıcı olduğu gerçekle bireyleri kendi inovasyonlarını(iş modelinde/üründe/hizmette/süreçte/yaşamda) yaratmaya teşvik eden bir farkındalığa yöneltir. Bu yeni alana "mavi okyanus" denir.

 

Strateji Tuvalinde "kıyaslama- benchmark" yapabilirsiniz. Bu tuvalde verimliliğini değerlendireceğiniz sürecin kritik performans başlıklarını yazmalısınız. Konumuz iş modeliyse pazarlamadaki 4 P, bir süreçse KPI'ları, yaşamınızda bir konuysa akıştaki durak noktaları, bütçenizse gelir giderdeki kalem dağılımlarınız vs her neyse konu o konudaki kritik başarı göstergelerinizi kıyaslama çalışması. Neyle kıyaslayacağız sorusu "kendimle yarışıyorum hocam der gibi olsanız da referans aldığınız daha iyi bir örnek var ki ya da kendi döngünüzde sıkıştınız ki bu tuval ortaya çıktı bize bir kıyaslama kahramanı lazım :)" tuvali hazırladıktan sonra ikinci araç devreye giriyor.

 

YAYY, Yükselt, Azalt, Yok Et, Yarat... Müthiş bir verimlilik aracı. Kazanın içine elinizdeki her şeyi atın. Bu her şey, strateji tuvalindeki başlıklarla ilgili olmalı. Sonra tuvalde ortaya çıkan siz lineer doğrusunda hedefinizden geride kalanları nasıl azaltabilir, iyi olduklarınızı daha da nasıl yükseltebilir, gereksizleri nasıl ortadan kaldırır, bambaşka neyi ortaya çıkartabilirsiniz? Bu yanıtlar bir think-tank süreciyle ve kolektif bir yaklaşımla verilirse şirkette süreçlerde inovasyonu yakalamanız çok kolay olacak. Kişisel döngünüzde yeni bir ben nasıl olurum sorusuna yanıt ise zamanınızı, enerjinizi ve paranızı harcadığınız temel konularda YAYY düzenlemesiyle sizin bir üst versiyonunuz ortaya çıkabilir:)

 

Mavi okyanusun Strateji Tuvalini pazarlama, AR-GE&ÜR-GE, bilgi sistemlerinde dijital dönüşüm, opex birimlerinde öncelikli uygulanabilir. Bir kere doğru biçimde yapıldığında her yıl strateji toplantılarının vazgeçilmez eklentisi olmaya aday diyorum.

 

YAYY içinse, fikir platformu, öneri yönetim süreçlerinde muhteşem bir değerlendirme aracı diyorum.

 

Her varlığın bir üst versiyonuna geçmeye hazırlandığı ve kuantum dünyasının toz kaldırdığı bir dönemde siz kendi inovasyonunuzu tasarlamaya hazır mısınız?

 

#strateji #inovasyon #maviokyanus